آذربایجان

ایگید لر یوردی آذربایجان - ایرانین تاجی آذربایجان

آذربایجان

ایگید لر یوردی آذربایجان - ایرانین تاجی آذربایجان

سلام به دوست

 بنام خدا

بسیار مفتخرم که مرا در این وبلاگ وزین عضوی از نویسندگان گران سنگش کرده اید . هرچند که وقتی برای مرتب سرزدن ونوشتن برایم نیست ولی با هدف مقدسی که دنبال میکنید مرا برآن وامیدارد که هر از چند گاهی برای سهیم شدن در هدف و نیت ملی و فرهنگی تان در این وبلاگ مطلبی را در حد توان ذهنیم بنویسم . و برای اولین بار مطلب را با یک قطعه شعر ترکی از شاعر بزرگ آذربایجان شهریار ( محمدحسین بهجت تبریزی ) بعنوان حسن آغاز شروع میکنم : 

عؤمروُن نئجه گئچدی ؟ 

بیر اوشاقلیقدا خوش اولدوم اودا یئر گؤی قاچاراق 

قوش کیمی داغلار اوچوب ، یئل کیمی باغلار گئچدی 

صونرا بیردن قاطار آلتیندا قالیب ، اوستومدن  

دئیة بیللم نه قدر سئل کیمی داغلار گئچدی  

اورة گیمدن خبر آلسان : « نئجه گئچدی عؤمرون ؟ » 

گؤز یاشیملا یازاجاق « من گونوم آغلار گئچدی » 

--------------- 

بدیهی است که ادبیات آذربایجانی در ایران بحدی غریب و بی صاحب بوده که در طول هفتاد سال گذشته هرکسی خواسته مطابق سلیقه و بینش ادبی و اکثرا سیاسی خود آنرا بهر سو کشیده است . تا جائی که یک زبان کامل - شیرین - سلیس و کار آمد را به زبان سیاسی تبدیل کردند . و این بلایای ادبی از زمان صفویه و حملات حکومت عثمانی به آذربایجان تا اوایل حکومت انگلیسی آمریکائی پهلوی به نوعی و از زمان پهلو ی تا بحال به نوع دیگر همچون سیلی خروشان پیکر ادبیات آذربایجان را در زیر خود دارد و اگر دوامی آورده بعلت وجود استعدادفرهنگی عمیق متکلمین زبان ترکی آذری بوده است . و خدا را شکر که تا آنجائیکه من خبر دارم و می شناسم چند نفر دلسوز و عاشق ایران و ادبیات اقوام ایرانی ، کمر همت به احیای  ادبیات زبان ترکی بر اساس گویش میانگین ترک زبانان ایرانی بسته اند . واین نویدی بر آینده درخشان این ادبیات خفته به خار و خاشاک زمان است . چه خوب است که علمای ادبیات و دوستداران آذربایجان دست در دست هم دهند و با تدوین و تنظیم گرامر زبان ترکی آذری ایران بصورتی آکادمیک این زبان را به جهانیان عرضه کنند . بشرطی که غرض ها و دیدگاه های انحرافی را کنار گذاشته و از جان و دل در این راه بکوشند . انشاالله که چنین خواهد شد .  

نظرات 2 + ارسال نظر
فضولباشی شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:06 ق.ظ http://fozulbashi.blogfa.com

سلام بر شما و تشکر از دیدن وبلاگ من که متعلق بهمه ایرانیان میهن دوست است . امیدوارم که در احیای ادبیات آذربایجان موفق باشید . منهم موافقم که در این راه مشکلاتی است . منهم میدانم که دریوزگان بیگانه پرست باین راحتی چشم از زحمات هفتاد ساله شان در نابودی ادبیات ایرانی آذربایجانی بر نخواهند داشت ولی آنچه که مسلم است ایمانم به مردمم و بخصوص مردم فهیم و مدرک آذربایجان و ترک زبانان ایران وحمایتشان از رهائی ادبیات نوشتاری ترکی ایرانی از دست ترکی قفقازی است . شما در همین وبلاگ روشنگری کنید . هیچ اشکالی ندارد که متون مختلف وبلاگ های ایران دوستان را هم نمایش دهید و به مبادله لینک بپردازید . در موفق شدن برای نیل به هدفمان باید منیت ها را کنار بگذاریم و یکدل و همنوا به مبارزه فرهنگی برخیزیم . سلامت و شادمان وموفق باشید .

ایمان یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:46 ق.ظ http://torkeirani.blogspot.com

با عرض سلام و تشکر از پیشنهاداتتان امیدوارم که در سایه الطاف خداوندی و حمایت و پشتیبانی هم میهنان ایرانی که به ادبیات ایران و آذربایجان علاقمند هستند همگی دست در دست هم بتوانیم ادبیات آذربایجان ایران را به سرمنزل مقصود برسانیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد